Twój lot był opóźniony więcej niż 3 godziny? Możliwe, że należy Ci się odszkodowanie w wysokości nawet do 600 euro. Wystarczy, że złożysz reklamację do przewoźnika, aby uzyskać należną rekompensatę. Sprawdź, komu przysługuje odszkodowanie za opóźniony lot i jak można je uzyskać.
Kto może otrzymać odszkodowanie za opóźniony lot?
Sytuacje, w których pasażer ma prawo do ubiegania się o odszkodowanie od linii lotniczych, określa Rozporządzenie (WE) nr 261/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 11 lutego 2004 r. Szanse na uzyskanie rekompensaty finansowej mają m.in. osoby, których samolot przybył do miejsca docelowego co najmniej 3 godziny po pierwotnie planowanej godzinie lądowania. Oznacza to, że jeśli w rezerwacji określono czas przylotu np. na godzinę 12, a lądowanie miało miejsce o godzinie 15:00, pasażerowie mają prawo dochodzić swoich praw i złożyć tzw. reklamacje za opóźniony lot.
Ile wynosi odszkodowanie za opóźnienie lotu?
Odszkodowanie za opóźnienie lotu może wynieść od 250 do 600 euro, co po przeliczeniu na złotówki daje sumy w zakresie od ok. 1070 zł do nawet 2560 zł. Ostatecznie kwota zależy od dystansu podróży.
- Pasażerom lotów na odległość poniżej 1500 km należy się 250 euro. Taki dystans dzieli np. Paryż i Berlin.
- Osoby pokonujące samolotem 1500-3500 km mogą liczyć na wypłatę większej kwoty, bo aż 400 euro.
- Najwyższe odszkodowanie, wynoszące 600 euro, przysługuje podróżnym, którzy pokonują dystans powyżej 3500 km.
Jak uzyskać odszkodowanie za opóźnienie lotu od linii lotniczych?
Do uzyskania odszkodowania za opóźnienie lotu konieczne są dokumenty potwierdzające rezerwację miejsc na dany rejs. Chodzi tu o kartę pokładową lub bilet lotniczy, a w przypadku zorganizowanych wycieczek z biurem podróży, o umowę z touroperatorem. Upewnij się więc, że masz takie dokumenty.
W procesie starania się o rekompensatę przydadzą się też maila otrzymane od przewoźnika potwierdzające fakt wystąpienia opóźnienia oraz dokumentacja fotograficzna (np. zdjęcia tablicy odlotów). Następnie można albo samodzielnie złożyć reklamację za opóźniony lot, albo skorzystać z pomocy pośrednika. Co jest lepszym rozwiązaniem?
- Złożenie reklamacji o odszkodowanie we własnym zakresie — ta strategia sprawdzi się dla osób, które mogą poświęcić nieco czasu na wypełnienie wniosku i przekazanie go do przewoźnika. Czasem konieczne jest korespondowanie z liniami lotniczymi i dochodzenie swoich praw w oparciu o przepisy zawarte w rozporządzeniu.
- Skorzystanie z pomocy pośrednika — pasażerowie chcący mieć pewność, że wszystkie formalności związane z ubieganiem się o odszkodowanie zostaną załatwione w pełni poprawnie, mogą zwrócić się o wsparcie do profesjonalistów. Obecnie funkcjonuje wiele firm, które oferują tego typu usługi, np. AirHelp.
Pośrednicy zajmujący się egzekwowaniem praw pasażerów linii lotniczych nie pobierają żadnego wynagrodzenia aż do momentu uzyskania odszkodowania. To dobra wiadomość – możesz ograniczyć koszty.